Hoe vind Google jouw website?

Hoe vind Google jouw website?

Vandaag de dag is Google niet meer weg te denken uit ons leven. Samen voeren we elke seconde zo’n 40.000 zoekopdrachten uit op Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag en 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar. En het aantal zoekopdrachten groeit gestaag elke dag door.

De Google zoekmachine wordt wereldwijd het meest gebruikt. Je typt of spreekt iets in en je krijgt altijd zoekresultaten te zien of te horen. Hoe werkt Google?  En hoe kan jij Google voor jouw bedrijf laten werken? In dit artikel vertel ik je er alles over. 

Over Google

Google is een zoekmachine wat werkt met een algoritme, genaamd PageRank. PageRank wordt gebruikt om de resultaten van een zoekopdracht te rangschikken door middel van een nummerieke waarde die Google aan webpagina’s toewijst.

Oorspronkelijk werkte Google op basis van zoekwoorden (keywords) en links naar andere pagina’s. Dus wanneer zoekwoorden in de tekst voorkwamen en veel links aanwezig waren was het scoren in Google-rankings. De jaren erna heeft Google haar algoritme telkens verbeterd. Waar het voorheen draaide op zoekwoorden en verwijzende links ging het later steeds meer om (lokale) informatie die een pagina bevat.

Hoe vind Google jouw website?

Met de komst van Google is SEO (Zoekmachine optimalisatie) steeds populairder geworden. Elke website eigenaar wil dat zijn website gevonden wordt. Maar met meer dan 1.74 miljard websites wereldwijd is de concurrentie natuurlijk groot. Daarom is het belangrijk om te weten hoe Google jouw website kan vinden.

Tips & tricks

Google zoeklagen

Om te beginnen werkt Google in landen (taalregio). Wanneer je als gebruiker een zoekopdracht doet zal Google alleen websites in jouw land weergeven. Wanneer jij je in Nederland begeeft zal Google op zoek gaan naar Nederlandse websites. Vervolgens zoekt Google in de volgende drie lagen.

  • Welke domeinnaam komt overeen
  • In welke regio wordt er gezocht
  • In welke stad wordt er gezocht

Google zoekt domeinnaam

Google zoekt dus eerst naar een passende domeinnaam. Dus wanneer jouw domeinnaam gelijk is aan de zoekopdracht sta je altijd bovenaan in de zoekopdrachten. 

Een praktijkvoorbeeld
Stel jouw bedrijf genaamd ‘De Peddel’ organiseert kanovakanties in binnen en buitenland. Met jouw domeinnaam www.depeddel.nl zal je niet snel bovenkomen in zoekresultaten, tenzij Google een zoekopdracht krijgt met de woorden ‘de peddel’. 

Wanneer jouw domeinnaam www.kanoweekend.nl is, zal Google elke zoekopdracht waarin ‘kano weekend’ voorkomt jouw website als eerste tonen. Koppel daar een mooie website met leuke aanbiedingen voor kanovakanties aan en je hebt een stroom van aanvragen. 
Daarom is het bepalen van een domeinnaam cruciaal voor het online succes van jouw bedrijf. 

Wanneer je geluk hebt zijn succesvolle domeinnamen nog te claimen, maar in veel gevallen zijn andere je voor geweest. Geen nood, want in dit artikel vertel ik je hoe je met jouw eigen domeinnaam toch succesvol kunt zijn. 

Google zoekt in regio & stad

Wanneer Google geen domeinnaam vindt gaat de search engine op zoek naar websites die zoektermen en informatie bevatten. Dit doet Google dan eerst in de regio (provincie) vanwaar de zoekopdracht gedaan is. Wanneer er meerdere websites overeenkomen zal Google deze verfijnen naar plaats. Zo wil Google de beste informatie geven aan haar gebruikers.   

Afhankelijk van jouw (zakelijk) doel kun je Google dus helpen om jouw website beter te laten vinden. Werk je lokaal dan is goed dit te vermelden. (Google bedrijfsprofiel werkt ook goed lokaal.) Maar is jouw werkgebied in heel Nederland, weet dan dat Google jou niet zomaar in een andere provincie zal vertonen. Tenzij jij jouw website zo inricht dat Google dit begrijpt.

Belangrijk is dan dat je: (A) aangeeft in welke provincies je werkzaam bent, en (B) in elke steden je gevonden wilt worden. Dit vraagt mogelijk wat SEO (Zoekmachine optimalisatie) maar dat is  prima zelf te doen.  

Op die manier zal Google jouw website gemakkelijk kunnen vinden en word je ook buiten jouw regio in de zoekresultaten vermeld. Zo kan je zonder veel moeite Google voor jou laten werken. Heb je moeite met SEO? Stuur mij gerust een bericht, mogelijk kan ik je daarmee helpen.  

Jouw mening is belangrijk

Vond je dit een waardevol artikel? Laat dan een bericht of opmerking  achter in de comments hieronder.   

Geef een reactie