Hoe zoekt Google in 2020

Hoe zoekt Google in 2020

Vandaag de dag is Google niet meer weg te denken uit ons leven. Samen voeren we elke seconde zo’n 40.000 zoekopdrachten uit op Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag en 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar. En het aantal zoekopdrachten groeit gestaag elke dag door.

De Google zoekmachine wordt wereldwijd het meest gebruikt. Je typt of spreekt iets in en je krijgt altijd zoekresultaten te zien of te horen. Hoe werkt Google in 2020?  En hoe kan jij Google voor jouw bedrijf laten werken? In dit artikel vertel ik je er alles over. 

Over google

Hoe zocht Google voorheen?

Oorspronkelijk werkte de zoekmachine op basis van zoekwoorden (keywords) en links naar andere pagina’s. Dus wanneer zoekwoorden in de tekst voorkwamen, en veel (verwijzende) links met andere pagina’s aanwezig waren was het scoren in Google-rankings.

Google verbeterd haar algoritme continu. Dat is is natuurlijk fijn voor de gebruiker, maar van website beheerder vraagt dit om continu mee te gaan in dit proces. En dat kan best een uitdaging zijn. Waar het voorheen draaide op zoekwoorden en verwijzende links draait het vandaag de dag steeds meer om de informatie die een pagina bevat. 

Introductie mobiele websites

Door de snelle ontwikkeling van mediadragers introduceerde Google in 2018 een nieuwe zoekmethode. Websites moesten kunnen werken op verschillende mediadragers (desktop, ipads, smartphones). Daarnaast werd snelheid een belangrijke factor. Langzame websites die geen mobiele functie hebben zijn minder gebruiksvriendelijk en daarmee minder belangrijk voor Google. Snelle responsive websites kregen hiermee een hogere ranking in Google resultaten.

Wil je vandaag de dag goed gevonden worden door Google? Zorg dan dat jouw website responsive is, dus te gebruiken is op alle soorten mediadragers. En zorg dat jouw website snel kan laden. In een ander artikel ga ik hier wat uitgebreider op in en vertel ik je hoe jij jouw website sneller kan maken.     

Google Nest
Google Smartspeaker

Introductie Google Smart Speakers

Een laatste trend die Google introduceerde is een zoekmethode waarbij zij pagina’s ranken op het beantwoorden van gestelde vragen. Dit vanwege de ontwikkeling, de Google smartspeakers. Dit is een slimme device die in huis gebruikt kan worden om van alles en nog wat aan te zetten. Maar ook om de meest uiteenlopende vragen te beantwoorden. Door simpelweg “Hej Google” te roepen start Google automatisch op. Deze functie werkt nu ook op mobiele apparaten zoals tablet of smartphone. Probeer het maar eens uit!

Trend 2020

Hej Google . . . 

Hoe zoekt Google in 2020

Hej Google . . . 

Help Google vragen te beantwoorden

Deze nieuwe techniek heeft dus als doel om de gebruiker te voorzien van de best vindbare informatie. En Google prefereert websites die deze informatie verschaffen. Wil je in 2020 goed gevonden worden dan zal je Google dus moeten helpen met het geven van deze info.

Een slimme manier om dit te doen is om jouw webpagina’s te voorzien van tekst (en koppen) wat antwoorden geeft op vragen. Zorg ook dat elke pagina een duidelijk onderwerp heeft, zodat Google weet waar een pagina over gaat. Heb je meerdere onderwerpen op een pagina, kies er dan voor om meerdere pagina’s te maken met verschillende onderwerpen. Zorg wel dat deze pagina’s met elkaar linken, anders ziet Google het als separate pagina’s en dat heeft weer invloed op ranking. 

Google beloond jouw voor goede content

Als jij Google help om de best vindbare informatie te geven, dan beloont Google jou niet alleen met een hoogste ranking, je krijg ook nog eens een korte samenvatting (featured snippet) van jouw pagina. Hieronder vind je een voorbeeld van een van mijn eigen websites waarbij Google een korte samenvatting geeft. 

Hoe zoekt Google in 2020

Het vraagt natuurlijk wat energie om de juiste tekst te schrijven, maar Google zal je er zeker mee belonen. Kortom wil je in 2020 goed gevonden worden, stop dan met die ouderwetse keywords en ga je focussen op inhoud en informatie.

Jouw mening is belangrijk!

Vond je dit een waardevol artikel? Laat dan een bericht of opmerking  achter in de comments hieronder.   

Geef een reactie