Waarom krijg ik geen aanvragen via mijn website?

Waarom krijg ik geen aanvragen via mijn website?

Waarom krijg ik geen aanvragen via mijn website? Je hebt een complete website met informatie over jouw diensten, maar aanvragen krijg je zelden. Je vraagt je misschien af waarom je ooit die website hebt laten bouwen. Herkenbaar? In dit artikel vertel ik je er  alles over.  

Aanvragen blijven uit

Als ondernemer heb je een website nodig. Daarom heb je een website gemaakt of laten bouwen. Je bent aan de slag gegaan met teksten voor je homepage en sub pagina’s en voor je het wist was jouw website klaar. Check, dacht je. Laat die aanvragen maar komen! En na verloop van tijd merk je dat er niks gebeurt. Ja, er komt wel eens een bezoeker op je website maar de meeste nieuwe klanten komen via andere kanalen. Dat is zonde toch? Te meer omdat jij dacht dat jouw website nieuwe klanten zou generen.  

Tips & tricks

Waar gaat het mis

Waar het in praktijk vaak mis gaat is de focus. Stel je bent ondernemer en je levert diensten voor bedrijven. Jij weet inhoudelijk alles over jouw producten en kan daar veel over vertellen. En dat doe je dus ook op jouw website. Je focus ligt dus op jouw producten, en daarmee mis je mogelijk de connectie. Ondernemers willen hun producten of diensten aan de man brengen maar vergeten vaak hun focus te verleggen naar hun doelgroep. 

Stel jezelf eens de vraag: Wie zijn mijn klanten? Wat is hun behoefte? En waar zijn zij naar op zoek? Daar moet jouw focus liggen.    

Focus je op jouw klanten

Wanneer jij je gaat focussen op het vervullen van behoeften van klanten ben je al goed op weg. In dat geval moet je wel weten wie jouw klanten zijn en wat hun behoefte is. Een manier om daar achter te komen is om klanten te vragen wat zij belangrijk vinden, en hoe zij online  zoeken naar producten of diensten. Met deze informatie kan je jouw website opmaken in lijn met het vervullen van klantbehoeften. Hou daarbij in ogenschouw dat jouw producten of diensten slechts een invulling zijn van behoeften.  

Verplaats je in jouw klant

Als jij weet wie jouw klanten zijn. Ga je dan eens verplaatsen in jouw klant. Wie is die klant en hoe kan je hem of haar het beste van dienst zijn? Ga er voor het gemak van uit dat een bezoeker jou nog niet kent en op zoek is. Wanneer een bezoeker op jouw website komt gaat deze scannen. Je krijg kort (enkele seconden) de tijd om de bezoeker te interesseren. Is jouw website rommelig, langzaam, saai of te druk dan is de bezoeker zo weer weg. Dit wordt ook wel Bounce genoemd.

Daarnaast moet je weten dat mensen in de basis op zoek zijn naar zekerheid. Kom jij betrouwbaar over dan heb je een pluspunt en blijft de bezoeker langer op jouw site. En dat is het moment om ‘de magie’ te laten werken. In algemene zin moet je dus antwoord geven op de volgende speerpunten:

  • Wie ben jij
  • Ben jij betrouwbaar
  • Past jouw product bij de klant
  • Wie zijn er nog meer klant (reviews)
  • Wie ben jij
  • Ben jij betrouwbaar
  • Past jouw product of dienst bij de klant
  • Wie zijn er nog meer klant (reviews)

Wanneer jij deze punten aanhoudt is de kans op aanvragen (conversie) al veel groter. Als je hierover een keer met mij wil sparren neem dan gerust contact op.

Tip! Laat mensen in jouw omgeving jouw website bekijken en vraag wat zij van jouw website vinden. Mogelijk krijg je dan waardevolle feedback van hen.  

Online gevonden worden

Goed, je weet nu wie jouw klanten zijn en waar zij naar op zoek zijn. De volgende stap is om klanten jouw website te laten vinden. Ook hier gaat het weer om jouw focus te verleggen. Je kan bijvoorbeeld zoekwoorden (key words) onderzoek doen om een brug te slaan tussen wat jij aanbiedt en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Er zijn verschillende tools om dit te doen. Bijvoorbeeld Google trends, een simpele manier om te meten hoe zoekwoorden scoren. Een andere tool is Wordstream waarbij je zoekwoorden per land/regio kan onderzoeken. Ook kan je Google Ads overwegen, dit is een betaalde service van Google.

Wanneer je weet welke zoekwoorden er vaak gebruikt worden ga je deze in de tekst van jouw site verwerken. Zorg hierbij dat de zoekwoorden op een natuurlijke wijze in jouw tekst verweven zijn. En let op: ‘Overdaad schaadt’. Gebruik dus een of meerdere zoekwoorden een paar keer. Wanneer je deze veelvuldig op een pagina inzet zal Google jouw website minder hoog ranken. Tot slot, gebruik zoekwoorden ook in (H1,H2, H3, etc.) koppen. Hierdoor kan Google jouw tekst beter indexeren.

Jouw mening is belangrijk

Vond je dit een waardevol artikel? Laat dan een bericht of opmerking  achter in de comments hieronder.   

Geef een reactie